Dopravní Podnik! Přestaňte se zaměřovat na turisty!

Nadrazi Veleslavin, 21.2.17

Možná nebudete souhlasit, přesto se Vás budu snažit přesvědčit, že chování revizorů DP je tak trochu odrazem chování české společnosti. Pokud se mi to nepodaří, alespoň věřím, že DP přiměje své revizory chovat se jinak.

Mám to štěstí, že v blízkosti mého bydliště byla vybudována stanice metra Veleslavín, která je hojně využívána turisty při jejich cestě z a na letiště. Od otevření stanice jsem si všiml zvýšený výskyt revizorů. Je to v pořádku, jedná se o frekventované místo. Co se mi ovšem nelíbí, že příliš často vídám jak diskutují a vybírají pokuty od turistů. Foto ukazuje na nedávný případ. Pokud se podíváte pozorně, všimnete si, že revizor drží pas všech šesti cestujících.

V posledních 12-ti měsících jsem byl často svědkem podobných situací. Věřím, že mi ještě paměť slouží dobře, abych mohl tvrdit následují fakta(některá tvrzení mám podložená i fotografiemi)

  • Alespoň v pěti případech byli zastaveni turisté vracející se zpět na letiště. Poznal jsem je dle jejich velkých zavazadel i jejich vizáže, vždy se jednalo o mimoevropské turisty.
  • Přestože si tím nejsem úplně jistý, v tomto období zde byli revizoři alespoň 10krát a v 50% případů se jednalo o turisty, kteří byli pokutováni.
  • Ve třech případech jsem se osobně angažoval, abych zjistil, že turisté si lístek skutečně koupili, jen si je zapomněli označit.

V jednou z těchto případů se jednalo o mladý korejský pár, který u sebe neměl hotovost. Kontrolor je informoval, že musejí mj. k nejbližšímu automatu a vybrat si potřebný obnos peněz na zaplacení pokuty. Když jsem se dozvěděl, že jejich letadlo odlétá za hodinu a půl, pokutu jsem raději zaplatil já. Kontrolorka obnos bez jakéhokoliv pocitu studu přijala. Mladý korejský pár si ode mne vyžádal mé osobní údaje, aby mi mohli danou částku do jejich návratu domů vrátit.

Nádraží Veleslavin, 2016

V dalším případě jsem se stal svědkem přijímání eur.(viz foto) DP mne informovali, že toto není dovoleno. Opravdu by mne zajímalo ,jaký kurz k této transakci používají.

Na obou fotografiích je vidět, že se jedná o stejného kontrolora a v obou případech jsou to Asiaté.

Víme, proč se to stává. Revizoři mají bonusy za každou udělenou pokutu. Vědí také, že turisté jsou snadným terčem, Systém jízdenek není úplně jednoduchý a přehledný, kolikrát s jeho pochopením a užíváním bojují i Češi, kteří nebydlí v Praze.

Hlavním smyslem pokut je přesvědčit lidi, aby respektovali daný systém. Vím ze zkušeností, že někteří obyvatelé Prahy jezdí načerno a reagují dosti agresivně, jsou-li revizory chyceni. Ale to jsou Ti, co mají být penalizováni. Každá jejich jízda načerno nás, kteří poctivě platíme jízdné, stojí více peněz.

Turisté se rádi do Prahy vracejí. Myslím, že doma vyprávějí, jak krásné město navštívili, ovšem stresující zkušenost s otravnými revizory se jim jistě zaryje do paměti jako nepříjemný zážitek, a jejich zkušenosti mohou jejich kamarády od cesty do Prahy odradit.

Nyní musím podotknout, že se mnou má kolegyně nesouhlasí. Myslí si, že turisté by se na návštěvu měli připravit a znát pravidla, což zahrnuje mj. i podmínky přepravy. V principu vlastně souhlasím, též to tak dělám. Ve skutečnosti ale informace v průvodcích o přepravním systému nejsou dostačující a realita je často odlišná, tím spíše, připočteme-li k tomu, že zápasíte s časovým posunem a máte za sebou 12-ti hodinový let a nikoho v okolí, kdo by Vám byl nápomocen.

Někteří moji přátelé se pozastavují nad přístupem a mentalitou revizorů. Chápu, že je to jejich práce a ne vždy zrovna záviděnihodná. Problém podle mne ale není v revizorech, ale v jejich šéfech a vedení DP, Magistrátu a politicích. To oni jim měli ukázat, na koho se skutečně zaměřit, na pravidelné neplatiče jízdného.

Myslím si, že revizoři by se měli naučit soudnosti, zejména k turistům. Ti většinou lístek zakoupený mají. Předpokládá se, že většina asijských turistek( oblíbený terč revizorů) jezdí do Prahy utrácet větší obnos peněz. Proč by se chtěly vyhýbat placení již tak levného jízdného? Současní revizoři nemají zřejmě žádná školení jak se vhodně chovat. Je mnohem jednodušší zastavit křehkou asijskou dívenku než nějakého velkého agresivního floutka, že?

Moje učitelka češtiny mi nedávno vyprávěla příhodu poukazující na seriózní a lidský přístup. Vloni strávila nějaký čas v Drážďanech, když pracovala pro Berlitz. Koupila si dvouměsíční lístek a Berlitz přislíbil jeho proplacení. Při transakci v kanceláři Berlitzu ovšem dostala zpět omylem neplatný lístek. Jela zpátky na hotel tramvají a během jízdy potkala revizora. Teprve teď si uvědomila, že má omylem neplatný lístek. Ze začátku ji chtěl revizor pokutovat, ona však neměla žádné peníze a žádal tedy pas, ale ten měla na hotelu. Díky stresové situaci si nemohla vzpomenout na jméno hotelu, pouze název zastávky, kde vystupuje. Revizor vyhodnotil že se nejedná o žádného delikventa. Nakonec jí dal lístek, aby mohla pokračovat v jízdě a požádal jí, aby měla příště vše v pořádku.

Co si myslíte, jak vnímá moje učitelka češtiny Drážďany a Němce? A co si myslí lidé na fotkách o Praze a Češích? A záleží na tom vůbec? No vezmeme-li v potaz, že dle PIS zde turisté utratí za služby více než 22 bilionů korun, je odpověď na pováženou.

V dalším článku se pokusím zjistit jak pražští revizoři a jejich manažeři nahlíží na současný stav české společnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *