Co je na Uberu opravdu špatné? Není to aplikace…

Dne 2. října se pražští taxikáři, kteří se svým vynikajícím smyslem pro PR, rozhodli znovu protestovat proti Uberu blokováním letiště. Jaké skvělé vzpomínky budou mít všichni turisté na víkend v Praze. Tentokrát však měli řidiči taxikáři mezinárodní spojence. O několik dní dříve, toto hnutí skutečně přitáhlo celosvětový zájem, Uber totiž ztratil licenci na provoz v Londýně. Připomnělo lidem, že Uber měl problémy i v jiných částech světa.

Problémy vypukly v Londýně i Praze. V obou městech mnoho lidí cítilo, že Uber jim dává levnější alternativu k „drahým“ řidičům taxi. Zejména mladí lidé tvrdili, že taxíky jsou „minulostí“; Uber se svojí aplikací a novým způsobem práce s řidiči, byl součástí nového skvělého světa spolu s AirBnB. Uber samozřejmě povzbudil toto myšlení. Ve skutečnosti však problémy v obou městech nejsou stejné a chtěl bych vám popsat rozdíl.

Ale co je ještě důležitější, díky článku obsaženém v opravdu zvláštním londýnském časopisu věnovaném dopravním otázkám v Londýně vám ukáži, že skutečný problém s Uberem je ten, že hlavní média se neohradila. Myslím si, že dokonce ani český ministr dopravy, Dan Ťok, to ještě nepochopil. Doufám, že si to přečte..

Promiňte, nejsem Luddit …

Jsem blízko důchodového věku, ale internet používám již mnoho let svého života Byl jsem pravděpodobně jedním z prvních v České republice, kdo začal využívat internetové bankovnictví. Kupuji všechny své cesty, většinu svého oblečení, skoro všechno, kromě čerstvých potravin, na internetu.. I já jsem použil Uber. Neměl jsem ale dobré zkušenosti, nebudu vás ovšem zatěžovat se všemi problémy (jen jedním opravdu kuriozním) … Stačí říct, že problém není s aplikací. Není na ní nic tak zvláštního. Modrý Anděl velmi rychle vyvinul něco podobného, ​​ale se dvěma rozdíly. Nemusíte dávat podrobnosti o své debetní kartě Modrému Andělovi; a pokud se něco pokazí, můžete se dovolat na linku   Modrého Anděla. Pokud se něco pokazí s Uberem, komu zavoláš? Například jedno odpoledne loňského léta, když jsem seděl a své zahradě v Praze, mi pípnul telefon se zprávou zprávu. „Váš Uber dorazí za 3 minuty“. Ale já jsem nic neobjednával, nikam jsem se nechystal. Nejprve jsem si myslel, že to prostě ignoruji, musí to být technická chyba, ale ze zvědavosti jsem šel do aplikace Uber. K mému úžasu jsem zjistil, že právě byl právě vyzvednut. V Bristolu! Cože?

Jediné, co jsem mohl udělat, je poslat e-mail na adresu Uberu ve Velké Británii (kde byl zaregistrován můj Uber účet). Mezitím jsem sledoval aplikaci, jak momentálně využívám služeb Uberu a jak se objevil účet na 15 liber. Po několika hodinách Uber Uber. Stále mám maily schované. Řekli, že se nemám bát, mé údaje o kartě prý nebyly ohroženy a samozřejmě mi peníze vrátí (ve skutečnosti vlastně ani neopustili můj účet.) Když jsem ale dotázal, jak se taková věc mohla stát, informovali mě, že mé heslo bylo zřejmě ukradeno. Prý se to děje často, protože lidé používají stejné heslo pro mnoho webových stránek, které jsou méně bezpečné než Uber. Dva problémy s tou arogantní odpovědí; 1. Nepoužívám stejné heslo a 2. Nikdy jsem neměl žádné problémy s jinými webovými stránkami před nebo po této události. Zeptal jsem se jich, jestli budou informovat policii. Ne, řekli, protože mé údaje o kartě nebyly ukradeny, ale mohu informovat policii a Uber by mě podpořil.

Tehdy jsem Uber přestal používat.

Londýn potřebuje levné taxi

Slavné černé taxíky byly vždy drahé, a mohou se rozhodnout, že vás odvezou mimo vnitřní městskou zónu. Avšak jejich vozidla jsou také extrémně drahá. Mají velmi malý rotační úhel, protože původně museli být schopni zvládnout velmi těsné kruhové objezdy mimo londýnský hotel Savoy. Mnoho řidičů černých taxíků mi řekli, že TfL (regulační orgán pro dopravu v Londýně) odmítá změnit specifikaci těchto vozidel pro moderní dobu, existuje totiž pouze jediný autorizovaný dodavatel a tak je cena uměle vysoká. Kromě toho musí absolvovat znalostní test, díky kterému znají podrobný místopis každé malé uličky v centru Londýna. Věřte mi, je to těžké a může to trvat několik let.

Pro zákazníky přichází největší problémy pozdě v noci. Většina lidí žije na předměstí. Dům mé sestry je asi 21 km od Soha a poslední vlak z centra Londýna odjíždí kolem 00.20. Ale i na předměstí Londýna je to náročné. Minulou sobotu jsem šel na večeři v Greenwichu. Cesta zpět k domu mé sestry je kratší než mezi Prahou 6, kde bydlím a Letenskými sady. Není zde alternativa jízdy metrem ani vlakem. Technicky by bylo možné svést se autobusem, ale je k tomu třeba ještě přičíst 45 cesty pěšky a věřte, že pozdní noční autobus v Londýně má opravdu „zajímavé“ spolucestující. Chcete-li se dostat zpátky z Letenského náměstí, jsou to 3 zastávky metrem, nebo když jsem jedu opravdu pozdě, mohu se svézt noční tramvají, kde nejhlučnější jsou maximálně mladé slečny

To by mohlo pomoci vysvětlit, proč podnět požadující zákaz zrušení Uberu dosáhl během pouhých pěti dnů 800 000 podpisů.
V Praze je to jiný příběh.

Londýňané si stěžují, že taxíky jsou drahé, ale Pražané si stěžují, že taxikáři často podvádějí a mají nevhodné chování a že vozidla jsou špinavá. Opravdu si myslím, že dnes to platí to jen pro menšinu z nich. Mým problémem je jejich agresivní řízení, obzvláště s těmi, kteří pracují na letišti. Nejhorší jsou FIX, a stejně špatnou pověst mají i Taxi Praha. Pokud jste návštěvník, nepoužívejte je. Bohužel to vypadá, že taxikáři AAA se nakazili stejnou nemocí.

Zdá se, že Uber v Praze funguje dobře, protože je výrazně levnější. Proč platit více, pokud můžete platit méně za tutéž věc?

Chtěl bych ale zdůraznit jednu věc. Na londýnské poměry nejsou pražské taxíky drahé. Pokud bych použil Data Cars, na cestu vzdálenou 10 km z centra Londýna, zaplatil bych asi 680Kč. Stejná cesta v Praze s AAA, kteří nejsou nejlevnější, by mne vyšla přibližně na 260 Kč. A pravděpodobně by to byl vůz Škoda Octavia nebo Superb.

A myslím si, že na rozdíl od Londýna, má drtivá většina Pražáků rychlou, bezpečnou alternativu veřejné dopravy po celou noc. Já ji určitě mám, tam kde bydlím, a opravdu to oceňuji.

Přesto je Uber levnější než většina taxislužeb a ostatní taxi společnosti jsou rozhněvané. Ministr Ťok se vyjádřil takto: „Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, jenom musí všichni dodržovat stejná pravidla. Platí to pro běžnou taxislužbu, tak i třeba pro Uber. Jedni si vybudovali špatnou pověst předraženými cenami a svým chováním a teď se bojí konkurence. Druzí porušují zákon a tvrdí, že jde o spolujízdu, přitom normálně podnikají, ale nemají koncesi a pojištěné auto jako taxi“ Má pravdu, ale ještě zřejmě plně nepochopil, jak je možné, že Uber nabídl takové nízké ceny. Ani většina Londýňanů nemá asi tušení, včetně Financial Times. Když jsem ale četl článek ve FT a následné komentáře pod ním, objevil jsem London Reconnections. A oni mi pomohli odhalit celé celé to tajemství kolem Uberu, vždy jsem měl podezření, ale nikdy ne důkaz.

Je to všechno o daních ….

„Daň? To je pro slabochy „

Gordon Gekko z „Wall Street“ mluvil o obědě, nikoliv o dani, avšak v posledních letech jsme viděli, že noví „tech“ giganti jako jsou Google, Facebook, Amazon, Apple – byli obviněni z neplacení korporátních daní a DPH, kterou musí jejich konkurenti platit. Zdá se, že můžeme do tohoto seznamu přidat i Uber.

V tomto článku London Reconnections odhaluje obchodní model Uberu. V Londýně existují ve skutečnosti dvě společnosti Uber, s nimiž přijde zákazník do styku. Společnost Uber London má licenci k provozu v Londýně. Nicméně jako zákazník se dostanete do kontaktu s odlišnou společností. S tou, která sídlí v Nizozemsku: Uber International, B.V.

Když jsem si to přečetl, uvědomil jsem si, jak Uber skutečně funguje. Je to podnik, který se má vyhnout placení daně z příjmů právnických osob. V Evropě používá model podobný tomu, který používají Google, Facebook, Apple a Amazon (všechny jsou americké, digitální a „cool“). London Reconnections se neptal na klíčovou otázku: Proč Nizozemsko?

V první řadě se jedná o způsob, jakým společnost Uber tvrdí, že DPH nemusí být přidána do jejich jízdného v Londýně, zatímco je přidávána do tarifů klasické společnosti „mini-cab“. Tento problém je pod kontrolou britských daňových orgánů. Uber tvrdí, že jeho řidiči jsou samostatně výdělečně činní. Limit pro povinnou platbu DPH ve Velké Británii je mnohem vyšší než v ČR, takže nemusí účtovat DPH; nicméně společnost Uber by měla přidávat DPH ke svým poplatkům, které účtuje řidičům, v současné době tomu tak není. Přestože by bylo rozhodnuto, že DPH by mělo být přidáno k poplatkům, může se tomu vyhnout, protože vykazuje poplatky z Nizozemska. Je to mezera v daňovém právu EU.

Ovšem to by bylo pravdivé, pokud by Uber sídlil v jiné zemi EU. Fígl Nizozemska spočívá v tom, že jeho daňové zákony umožňují mezinárodním společnostem platit jen malou nebo žádnou korporátní daň. Poprvé jsem na to narazil, když jsem si uvědomil, že mnoho mezinárodních reklamních agentur v České republice vykazovalo své zisky holandské společnosti, přestože management spadal pod evropské vedení v Londýně nebo Paříži. Je těžší přesně popsat, jak daňový únik v Nizozemsku skutečně funguje, ale tento článek je to nejlepší, co jsem dosud našel. (Varování: je to dlouhé a složité, protože podstata je složitá.) Ale tak se věci mají. Uber nikdy nebude platit britskou daň z příjmu právnických osob na většinu svých výdělků z činnosti v Londýně.

Uber v České republice také neplatí daň.

Netrvalo dlouho, abych to pochopil. Zaregistroval jsem se na internetových stránkách společnosti Uber a zjistil,, že smlouva, kterou bych podepsal, je úplně stejná jako ta, kterou jsem podepsal s Uberem ve Velké Británii. Takže české jízdné je také zasíláno do Nizozemska Uber International B.V. Společnost Uber registrovaná v České republice je jiná, ale je zcela vlastněna nikoliv pouze jednou, ale dvěma společnostmi Uber s statusem BV v Nizozemsku. Proč existují dvě společnosti v Nizozemsku, nevím, ale jsem si jistý, že to bude kvůli daňovým únikům.

Co se týče DPH, někteří z médií již zjistili, že společnost Uber nezahrnuje DPH do jízdného, ale velké lokální společnosti, jako je AAA nebo Tick Tack, tak činí. Pokud řidiči Uber neúčtují DPH, je to důvod, proč jsou levnější. A to není fér vůči ostatním společnostem.

Proč je to tak důležité a kdo to zastaví?

Nepřekvapuje mě, že všechny společnosti, které jsem uvedl, vykazují své zdanitelné zisky v Nizozemsku (nebo Irsko, Lucembursko nebo Kypr), jsou všechny z USA. V zemi, kde se zdá se zdá, že daň je zlá. Přesvědčují sami sebe, že je to v pořádku, vyhnout se placení daní.

V Evropě to vidí většina jinak. Když byly tyto společnosti založeny v Londýně, okamžitě začali používat dopravní systém, dobře rozvinutou infrastrukturu, vzdělané obyvatele, ochranu policie a soudnictví. Co si myslí, kdo za to platí? Odpovědí jsou všichni, kdo platí své daně, včetně DPH a korporátní daně. Je to součástí jejich byznysu. Totéž platí v České republice. Může mi někdo dát dobrý důvod, proč je to v pořádku?

Bohužel ve Velké Británii se politici a finanční úřady pomalu zabývali touto otázkou. Domnívají se, že je složitá; nicméně já si myslím, že finanční úřad má nedostatečné lidské zdroje, které se můžou zabývat argumenty drahých poradců, které mají všechny tyto společnosti. Je také pravda, že jedna samotná zem bude těžko čelit velkým korporacím. Nicméně Evropská komise je dostatečně velká a pracuje na tom. Měli bychom ji důrazně podpořit.

V České republice je samozřejmě další problém. Několik velkých a mocných „českých“ společností používá podobné systémy a je registrováno v daňových rájích. PPF využívá Nizozemí. A pokud informace v tomto článku jsou pravdivé, Seznam je nyní kyperská společnost. Není tedy divu, že článek Seznamu, který jsem linkoval dříve, nepovažuje Uberův výběr Nizozemí za sbírání příjmů z celé Evropy.

Problém se může zdát složitý, ale argument je jednoduchý. Vlády nám říkají, že pro služby, které všichni očekáváme, jsou nedostatečné: zdravotnictví, vzdělávání, doprava atd. Pokud chceme lepší služby, tvrdí nám, že daňové příjmy musí vzrůst a každý musí platit, co dluží. V České republice máme kvůli tomu EET a kontrolní hlášení. Pokud se však největší společnosti nebudou snažit platit, co by měli dělat, zbytek nás musí zaplatit zbývající rozdíl. Není to správné a my všichni bychom měli trvat na tom, aby naše vlády vynaložily více prostředků na řešení tohoto problému.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *